Головна » 2010 » Лютий » 2 » Робоча програма курсу "Зарубіжні теорії і моделі масової інформації", частина 2
11:03
Робоча програма курсу "Зарубіжні теорії і моделі масової інформації", частина 2
Лекція 7
Субстанційна природа інформації та її
ґенетичні властивості.
Їхнє місце в системі масової інформації (2 год.)
План:
1. Концепція субстанційності інформації.
2. Концепція ґенетичності інформації.
3. Роль концепцій у моделюванні національно-світоглядної
публіцистики.
Завдання на самостійне
опрацювання:
Виявіть наявність і відсутність ґенетичних властивостей інформації
в довільних журналістських текстах.
Контрольні питання:
1. Охарактеризуйте національно-світоглядну публіцистику з
погляду дотримання та ігнорування етичного конфігуратора субстанційності.
2. Роль ґенетичної інформації в реалізації моделі
національно-світоглядної журналістики.
Рекомендована література:
1.Shannon Claude E. The Mathematical Theory of Communication /
Claude E. Shannon, Warren Weaver. – Univ. of Illinois Press, 1963. 2.Дейк Т.А. ван. Язык. Познание. Коммуникация / Ван Т.А.Дейк. –
М., 1989. 3.Житарюк М.Г. Соціокультурна модель журналістики: традиції і
новаторство: моногр. / Мар’ян Георгійович Житарюк. – Львів, 2008. – 416 с. 4.Лотман Ю.М. Культура и взрыв / Ю.М.Лотман. – М., 1992. 5.Лубкович І.М. Соціологія і журналістика / Ігор Маркіянович
Лубкович. – Львів: ПАІС, 2005. 6.Олешко В.Ф. Журналистика как творчество / В.Ф.Олешко. – М.,
2005. – 222 с. 7.Потятиник Б.В. Соціологія масової комунікації / Борис
Володимирович Потятиник. – Львів, 2002. 8.Репин В.С. Молекулярная
информация: миф или реальность [Электронный ресурс] / В.С.Репин. –
Режим доступа к источнику: http://www.science.ng.ru/polemics/2000-03-02. 9.Чаадаєв П. Філософічні листи. Апологія божевільного. Уривки
та різні думки (1828-1850-ті роки) / упоряд. М.Г.Житарюк; перекл. з рос.
М.Г.Житарюка, В.А.Житарюк. – Львів, 2005. – 168 с. 10.Янковский С. Концепции общей теории информации [Электронный
ресурс] / Станислав Янковский. – Режим доступа к публикации: http://www.n-t.ru/tp/ng/oti03.htm.
Лекція 8
Соціокультурна модель журналістики (2
год.)
План:
1. Соціокультурні фактори журналістики.
2. Структурно-позиційний інтегратор.
3. Типологічна модель журналістики.
Завдання на самостійне
опрацювання:
На матеріалі конкретного ЗМІ (обраного самостійно) виявіть
активні і пасивні соціокультурні фактори, застосуйте структурно-позиційний
інтегратор і побудуйте типологічну модель цього ЗМІ.
Контрольні питання:
1. Виявіть активні і пасивні соціокультурні фактори,
застосуйте структурно-позиційний інтегратор і побудуйте типологічну модель
„Дзеркала тижня”.
2. Виявіть активні і пасивні соціокультурні фактори, застосуйте
структурно-позиційний інтегратор і побудуйте типологічну модель „Дня”.
3. Виявіть активні і пасивні соціокультурні фактори,
застосуйте структурно-позиційний інтегратор і побудуйте типологічну модель
журналу (на вибір – жіночого, чоловічого, галузевого).
4. Виявіть активні і пасивні соціокультурні фактори,
застосуйте структурно-позиційний інтегратор і побудуйте типологічну модель
радіоканалу (на вибір – „Промінь” або „Ера”).
5. Виявіть активні і пасивні соціокультурні фактори,
застосуйте структурно-позиційний інтегратор і побудуйте типологічну модель
телеканалу, зареєстрованого в Україні (на вибір).
6. Виявіть активні і пасивні соціокультурні фактори,
застосуйте структурно-позиційний інтегратор і побудуйте типологічну модель
інтернет-видання, зареєстрованого в Україні (на вибір).
Рекомендована література:
1.Ахмадулин Е.В. Краткий курс теории журналистики: учебн.
пособ. / Евгений Валерьевич Ахмадулин. – М. – Ростов н/Д., 2006. – 272 с. 2.Житарюк М.Г. Соціокультурна модель журналістики: традиції і
новаторство: моногр. / Мар’ян Георгійович Житарюк. – Львів, 2008. – 416 с. 3.Корнилов Е. Социокультурные модели журналистики / Е.Корнилов
// Филологический вестник Ростовского государственного университета. –
Ростов-на-Дону, 1998 – №3. 4.Корогодин В.И. Информация и феномен жизни / В.И.Корогодин. –
Пущино, 1991. 5.Лотман Ю.М. Культура и взрыв / Ю.М.Лотман. – М., 1992. 6.Потятиник Б. Патогенний текст / Б.Потятиник, М.Лозинський. –
Львів: Місіонер, 1996. – 296 с. 7.Почепцов Г.Г. Теорія комунікації / Георгій Георгійович
Почепцов. – К., 1999. – 308 с. 8.Райли-младший Дж., Райли М. Массовая коммуникация и
социальная система / Дж. Райли-младший, М.Райли // Социология сегодня: проблемы
и перспективы. – М., 1965. – С.613-662. 9.Сиберт Ф.С. Четыре теории прессы / Ф.С.Сиберт, У Шрам, Т.Питерсон;
пер. с англ. – М.: Вагриус, 1998. 10.Слісаренко І. Національні інтереси, національна безпека
України та засоби масової інформації / Ігор Слісаренко // Вісник Київського
університету імені Тараса Шевченка. – К., 1999. – С.49-53. 11.Слово в действии. Интент-анализ политического дискурса / Под
ред. Т.Н.Ушаковой, Н.Д.Павловой. – СПб.: Алетейя, 2000. – 316 с. 12.Соколова И.В. Социальная информатика и социология: проблемы и
перспективы взаимосвязи / И.В.Соколова. – М.: Союз, 1999. 13.Титаренко М. Світоглядна публіцистика: спроба полемічного
дискурсу / Марія Титаренко // Вісник Львівського університету: Серія журналістики. – Вип.28. – Львів, 2006. – С.118-134. 14.Федченко П.М. Преса та її попередники: історія зародження й
основні закономірності розвитку / П.М.Федченко. – К.: Наук. думка, 1969. 15.Шестакова Э. Г. Теоретические аспекты соотношения текстов
художественной литературы и массовой коммуникации: специфика эстетической
реальности словесности Нового времени. – Донецк: НОРД-ПРЕСС, 2005. – 441 с. 16.Шкляр В. Вектори часу / Володимир Шкляр // Україна на шляху
до Європи / упоряд.: В.І.Шкляр, А.В.Юричко. – К.: Етнос, 2006. – С.226-264. 17.Якобсон Р. Лингвистика и поэтика / Роман Якобсон //
Структурализм: „за” и „против”. – М., 1975.
1.
Житарюк М.Г. Соціокультурна модель журналістики: традиції і
новаторство: моногр. / Мар’ян Георгійович Житарюк. – Львів, 2008. – 416
с. 2. Лось Й.Д.. Публіцистика й тенденції розвитку світу: навч. посібн.
/ Йосип Дмитрович Лось. – Львів, 2008. – 376 с.
3. Мелещенко О.К. Інформація, інформаційний. Словник термінів і понять
для журналістів і політологів / О.К.Мелещенко, А.А.Чічановський,
В.І.Шкляр. – К.: Грамота, 2007. – 72 с. 4. Сиберт Ф.С. Четыре теории
прессы / Ф.С.Сиберт, У Шрам, Т.Питерсон; пер. с англ. – М.: Вагриус,
1998.
5. Чаадаєв П. Філософічні листи. Апологія божевільного. Уривки та різні
думки (1828-1850-ті роки) / упоряд. М.Г.Житарюк; перекл. з рос.
М.Г.Житарюка, В.А.Житарюк. – Львів, 2005. – 168 с.
6. Ярошевский М.Г. Развитие и современное состояние зарубежной
психологии / М.Г.Ярошевский, Л.И.Анцыферова. – М., 1974.
ЛЕКЦІЯ 10
РОЛЬ ТЕОРІЙ КОҐНІТИВНОЇ ВІДПОВІДНОСТІ В СИСТЕМІ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ (2 ГОД.)
План:
1. Суть коґнітивізму і його методологічні різновиди.
2. Роль теорій коґнітивної відповідності в концепті журналістики.
Завдання на самостійне опрацювання:
На основі опрацювання рекомендованої літератури підготуйте аргументи про те, що спільне у коґнітивних теоріях і журналістиці.
Контрольне питання:
Чому загальна мета коґнітивістів (сформулюйте її) співвідносна з одним
із найголовніших завдань журналістики соціальної відповідальності?
Рекомендована література:
1.
Abelson R. Theories of Cognitive Consistency / R.Abelson. – Chicago,
1968.
2. Aronson E. Dissonans Theory: progress and Problems / E.Aronson //
Abelson R. et al. (eds.). Theories of Cognitive Consistency. – Chicago,
1968.
3. Deutsch M., Krauss R.M. Theories in Social Psychology / M.Deutsch,
R.M.Krauss. – N.Y., 1965.
4. Zayonc R.B. Cognitive Theory in Social Psychology / R.B.Zayonc //
Lindzey G., Aronson E. (eds.). The Handbook of Social Psychology. –
V.1. – Reading, 1968.
5. Андреева Г.М. Зарубежная социальная психология ХХ столетия:
Теоретические подходы: Учебное пособие для вузов / Андреева Г.М.,
Богомолова Н.Н., Петровская Л.А. – М.: Аспект Пресс, 2002. – 286 с. 6.
Житарюк М.Г. Соціокультурна модель журналістики: традиції і
новаторство: моногр. / Мар’ян Георгійович Житарюк. – Львів, 2008. – 416
с. 7. Левин К. Теория поля в социальных науках / К.Левин. – СПб., 2000.
8. МакГвайр В. Ин и Янь прогресса в социальной психологии / В.МакГвайр
// Современная зарубежная социальная психология. – Тексты. – М., 1984.
9. Фестингер Л. Введение в теорию диссонанса / Леон Фестингер //
Современная зарубежная социальная психология. – Тексты. – М., 1984.
10. Фестингер Л. Теория когнитивного диссонанса / Л.Фестингер; пер. с
англ. – СПб., 1999.
11. Ярошевский М.Г. Развитие и современное состояние зарубежной
психологии / М.Г.Ярошевский, Л.И.Анцыферова. – М., 1974.
ЛЕКЦІЯ 11
ТЕОРІЇ СТРУКТУРНОГО БАЛАНСУ І КОМУНІКАТИВНИХ АКТІВ (2 ГОД.)
План:
1. Збалансовані структури комунікації.
2. Незбалансовані структури комунікації.
3. Масовоінформаційні адаптогени.
Завдання на самостійне опрацювання:
Порівняйте
теорії структурного балансу і комунікативних актів. Назвіть точки
дотику і покажіть можливості реалізації в системі масової інформації.
Контрольні питання:
1. Наведіть приклади збалансованої коґнітивної структури комуніката.
2. Наведіть приклади незбалансованої коґнітивної структури комуніката.
3. Адаптуйте (покажіть на прикладі) теорію комунікативних актів до масової інформації.
Рекомендована література:
1.
Heider F. Attitudes and Cognitive Organizations / F.Heider // Journal
of Psychology. – V.21. – 1946.
2. Heider F. The Psychology of Interpersonal Relations / F.Heider. –
N.Y., 1958.
3. Katz D. Consistency for What? The Functional Approach / D.Katz //
Abelson R. et al. (eds.). Theories of Cognitive Consistency. – Chicago,
1968.
4. Newcomb T.M. An approach to the study of communicative acts /
T.M.Newcomb // Communication and Culture. – N.Y., 1966.
5. Newcomb T.M. An Approach to the Study of Communicative Acts /
T.M.Newcomb // Psychological Review. – V.60. – 1953.
6. Андреева Г.М. Зарубежная социальная психология ХХ столетия:
Теоретические подходы: Учебное пособие для вузов / Андреева Г.М.,
Богомолова Н.Н., Петровская Л.А. – М.: Аспект Пресс, 2002. – 286 с. 7.
Житарюк М.Г. Соціокультурна модель журналістики: традиції і
новаторство: моногр. / Мар’ян Георгійович Житарюк. – Львів, 2008. – 416
с. 8. Почепцов Г.Г. Теорія комунікації / Георгій Георгійович Почепцов.
– К., 1999. – 308 с.
ЛЕКЦІЯ 12
ТЕОРІЯ КОҐНІТИВНОГО ДИСОНАНСУ (2 ГОД.)
План:
1. Суть теорії дисонансу.
2. Реалізація дисонансу в мас-медіа.
3. Методи трансформації суспільного дисонансу в суспільний консонанс.
Завдання на самостійне опрацювання:
Підготуйте
умовний реєстр ситуацій, де має місце конфлікт реальності і
медіареальності (на історичному ґрунті, сучасному вітчизняному і
міжнародному матеріалах).
Контрольні питання:
Покажіть взаємозв’язок внутрішнього і суспільного дисонансу/ консонансу (контекст резонансу).
Рекомендована література:
1.
Aronson E. Dissonans Theory: progress and Problems / E.Aronson //
Abelson R. et al. (eds.). Theories of Cognitive Consistency. – Chicago,
1968.
2. Festinger L. A Theory of Cognitive Dissonance / L.Festinger. –
Evanstone, 1957.
3. Андреева Г.М. Зарубежная социальная психология ХХ столетия:
Теоретические подходы: Учебное пособие для вузов / Андреева Г.М.,
Богомолова Н.Н., Петровская Л.А. – М.: Аспект Пресс, 2002. – 286 с. 4.
Житарюк М.Г. Соціокультурна модель журналістики: традиції і
новаторство: моногр. / Мар’ян Георгійович Житарюк. – Львів, 2008. – 416
с. 5. Фестингер Л. Введение в теорию диссонанса / Леон Фестингер //
Современная зарубежная социальная психология. – Тексты. – М., 1984.
6. Фестингер Л. Теория когнитивного диссонанса / Л.Фестингер; пер. с
англ. – СПб., 1999.
Вирахуйте величину змін відношень комуніката до комуніканта і об’єкта на основі актуальної політичної проблеми.
Контрольні питання:
Вирахуйте
величину змін відношень комуніката до комуніканта і об’єкта на прикладі
конкретної публікації (теле- або радіозвернення): а) про підготовку (на
вибір) Львова, Києва, Донецька або Дніпропетровська до Євро-2012; б)
фінансово-економічну і соціально-гуманітарну кризу 2008-2010 рр.
Варіанти а) або б) – на вибір.
Рекомендована література:
1.
Osgood C. The Principle of Congruity in the Prediction of Attitude
Change / / C.Osgood, P.Tannenbaum // Psychological Review. – V.62. –
1955.
2. Osgood C. Tne Measurement of Meaning / C.E.Osgood, G.Suci,
P.Tannenbaum // Semantic Differential Technique. – Chicago, 1968.
3. Андреева Г.М. Зарубежная социальная психология ХХ столетия:
Теоретические подходы: Учебное пособие для вузов / Андреева Г.М.,
Богомолова Н.Н., Петровская Л.А. – М.: Аспект Пресс, 2002. – 286 с. 4.
Житарюк М.Г. Соціокультурна модель журналістики: традиції і
новаторство: моногр. / Мар’ян Георгійович Житарюк. – Львів, 2008. – 416
с.
Заняття 15.
Контрольна робота №2 (перевірка засвоєного на лекціях 5-13 і виявлення творчого розуміння) (2 год.).
Заняття 16.
Аналіз контрольної роботи №2 (за блоками В і С) і підбиття підсумків роботи в семестрі.